Twoja firma poniosła straty w wyniku powodzi? Możesz rozliczyć je w kosztach

Picture of Adam Mozdżeń
Adam Mozdżeń
Biegły rewident i współzałożyciel Tactis

Wpis dodany:

Przedsiębiorcy, których firmy w wyniku powodzi poniosły straty w firmowym majątku, mogą rozliczyć je w podatkowych kosztach – takie stanowisko przedstawiło Ministerstwo Finansów. Temat w ostatnim czasie szeroko opisywany jest przez media, gdyż ma duże znaczenie dla firm, które niekiedy w przeciągu kilku godzin straciły dużą część nie tylko swojego majątku, ale również towarów. 

Stanowisko Ministerstwa Finansów:

Jeżeli w wyniku powodzi zniszczeniu uległy budynki, sprzęt oraz zostały zepsute produkty – czy można je zaliczyć jako straty do kosztów uzyskania przychodów?

Takie pytanie w ostatnim czasie zadaje sobie dużo Przedsiębiorców, których firmy w mniejszym lub większym stopniu dotknęła powódź.

Ministerstwo Finansów generalnie zgadza się na rozliczenie w kosztach strat w firmowym majątku, ale pod warunkiem spełnienia kilku warunków. Wymaga, aby powstała strata:

– była skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy zdarzeń, tzn. powstała strata musi być związana z powodzią,

– nie może być wynikiem nieostrożności czy też błędów przedsiębiorcy. Ministerstwo zastrzega sobie możliwość weryfikacji stanu faktycznego, tj. sprawdzenia, czy firma była przed powodzią należycie zabezpieczona, czy nie było to tzw. „celowe zaniedbanie”,

– była szczegółowo udokumentowana. Przedsiębiorca powinien posiadać sporządzony protokół w którym opisał wszystkie przyczyny utraty majątku, podając też jego wartość. Dodatkowym argumentem może tu być zaświadczenie wystawione przez Policję czy Straż Pożarną.

Jeżeli Przedsiębiorca spełni powyższe warunki, jego firma może zaliczyć powstałą stratę do kosztów.

Spełniamy warunki i co dalej?

I tak w przypadku przedsiębiorcy, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, któremu po zalaniu punktu handlowego popsuły się towary, którymi handlował, ma możliwość przeksięgować je z kolumny „Zakup towarów handlowych” do kolumny „Pozostałe wydatki”.

 Jeżeli zaś firma straciła w wyniku powodzi środek trwały to od jego wartości początkowej, należy odjąć dotychczasowe odpisy amortyzacyjne. Kosztem uzyskania przychodu będzie więc w tym przypadku niezamortyzowana jego część.

Kosztem będą również wydatki, które firmy poniosły na organizację np. koncertów, które z powodu powodzi musiały zostać odwołane. W tym przypadku poniesione i nieodzyskane nakłady np. części honorariów wykonawców czy opłaty za catering będą stanowić dla firmy koszt podatkowy.

Należy zwrócić uwagę, że tylko w jednym przypadku Ministerstwo Finansów nie zezwoliło na odliczenie kosztów, jest to przypadek odliczenia, tzw. utraconych korzyści przedsiębiorcy, tj. przychodów, których firma nie uzyskała z uwagi na przerwę w działalności. Na to nie ma zgody, więc w przypadku gdy nasza firma nie zarobiła jakiejś kwoty z powodu powodzi, kwoty tej nie może zaliczyć do kosztów PIT/CIT.

Opracowano na podstawie informacji przekazanych przez MF oraz publikacji prasowych.

Zapisz się do newslettera

Regularnie odbieraj artykuły, ebooki i porady, które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes. Gwarantujemy wysoki poziom merytoryczny. W każdej chwili możesz zrezygnować. Zgodzisz się, że to uczciwa propozycja, prawda? Wypełnij formularz.