Wyższa stawka ryczałtu dla usług pośrednictwa reklamowego

Picture of Adam Mozdżeń
Adam Mozdżeń
Biegły rewident i współzałożyciel Tactis

Wpis dodany:

Nowe stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, że usługi polegające na promowaniu w Internecie produktów lub usług innych firm w zamian za prowizję, powinny być opodatkowane przez przedsiębiorcę 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Argumenty Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Kluczowym argumentem użytym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej klasyfikacja statystyczna usług świadczonych przez przedsiębiorcę.

Należą one do grupy 73 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU, których skład wchodzi reklamę, badanie rynku i opinii publicznej.

W przypadku usług afiliacyjnych (model współpracy między dwiema stronami, w którym jedna strona (afiliant) promuje produkty lub usługi drugiej strony (afiliowanej) w zamian za określoną prowizję) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że powinny być one opodatkowane 15% podatkiem zgodnie z art. 12 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 776 ze zm.). W przypadku ww. usług chodzi bowiem o „pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie”.

Nowa kwalifikacja świadczonych usług

Uprzednio fiskus zgadzał się, aby przedsiębiorcy świadczący usługi afiliacyjne płacili 8,5% ryczałt, jednakże wynikało to stąd, że sami przedsiębiorcy inaczej klasyfikowali wtedy swoje usługi twierdząc, że to oni sami sprzedają czas i miejsce na cele reklamowe w Internecie, co zaliczało usługę do działu nr 63 PKWiU.  Błędna kwalifikacja wykonywanych usług przełożyła się w tym przypadku inną wykładnię, która z kolei nie chroniła przedsiębiorców podczas kontroli.

W najnowszej interpretacji chodziło o przedsiębiorcę, który chciał świadczyć usługi afiliacyjne – poprzez własny serwis internetowy promowane byłyby usługi oraz produkty różnych firm w zamian za prowizję. Wygenerowane linki afiliacyjne z kodem śledzenia wskazywały by, że ktoś kupił reklamowany towar lub usługę korzystając z linku, a w zamian przedsiębiorcy przysługiwałaby, część zapłaconej ceny.

We wniosku o interpretację przedsiębiorca stał na stanowisku, że będzie mógł płacić 8,5% ryczałt, jednakże w odpowiedzi na dodatkowe pytania Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zmienił zdanie, przyznając, że przedmiotowa usługa powinna być klasyfikowana do działu 73 PKWiU.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się, aby przedsiębiorca płacił 8,5% ryczałt i uznał, że powyższe usługi powinny być opodatkowane 15% stawką.

Zapisz się do newslettera

Regularnie odbieraj artykuły, ebooki i porady, które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes. Gwarantujemy wysoki poziom merytoryczny. W każdej chwili możesz zrezygnować. Zgodzisz się, że to uczciwa propozycja, prawda? Wypełnij formularz.